Reservrutin för anmälan av varors ankomst (Ava)
Här får du veta vad du ska göra om det är driftstopp i Tullverkets system för anmälan av varors ankomst (Ava).
För att få använda reservrutinen enligt nedan ska du ansöka och få ett godkännande. Mejla ansökan till reservrutin.ava.dtl@tullverket.se och ange ”Ansökan om reservrutin Ava” i ämnesraden.
Reservrutinen kan användas om
- det har gått mer än 30 minuter från den tidpunkt du skickade in ankomstanmälan och du ännu inte har fått svarsmeddelande från Tullverket, eller
- Tullverket har meddelat via mejl att reservrutinen kan få användas.
Reservrutinen består i att du mejlar anmälan med motsvarande uppgifter som skulle lämnas elektroniskt till reservrutin.ava.dtl@tullverket.se
Reservrutinen förändrar inte skyldigheten att lämna anmälan om varors ankomst i Tullverkets system när det åter är i drift.
Sidan uppdaterades:
Vad är ändrat: Teknisk ändring